فریده آفرین
چکیده
کانت بهدقت یک انشعاب برای زیباییشناسی ذوقی در نظر گرفت که مستقل و خودمختار است و بهطور مستقیم از عرصۀ علاقههای نظری و عملی، حسی و از امر مطبوع و خیر متمایز است. او دو نوع زیبایی آزاد و وابسته ...
بیشتر
کانت بهدقت یک انشعاب برای زیباییشناسی ذوقی در نظر گرفت که مستقل و خودمختار است و بهطور مستقیم از عرصۀ علاقههای نظری و عملی، حسی و از امر مطبوع و خیر متمایز است. او دو نوع زیبایی آزاد و وابسته را از هم متمایز کرد و بیان زیبایی وابسته در حکم زیباییشناختی را نمادی از مفاهیم اخلاقی در نظر گرفت. وجه نظر زیباییشناس هنگام بیان حکم محض ناظر به طرح و ترکیببندی صرف به شمار میآمد و حکم زیباییشناختی غیرمحض با دقت در مواد آزاد یا رنگها و صداها و اشکال ساخته میشد. در این صورت مفاهیم اخلاقی بهعنوانِ نمادی از زیبایی محض بهعنوانِ محمول حکم بیان میگردند. در نظر کانت، زیبایی فینفسۀ نقوش اسلیمی در زمرۀ اطلاق مفاهیم فاهمه و نیز شناخت نظری نبود؛ اما آیا طبقهبندی کانت از اسلیمی بهعنوانِ زیبایی آزاد، میتواند بستری مناسب برای دیگر رویکردها و نگرشها به هنر اسلامی فراهم آورد؟ خود واقعۀ زیبایی محض برآمده از هماهنگیِ پیشینبنیاد فاهمه و مخیله بهمنزلۀ بستری برای ورود به رویکردهای دیگر محسوب میشود؛ بهعلاوه پشتیبان و عمقدهنده به آرای افرادی محسوب میشود که خواهان برطرفکردن نقصانهای روششناختی مختلف سنتگرا، عرفانی و نمادین هستند.