دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
کلیدواژهها = کانت
تعداد مقالات: 15
بررسی دلالت فرمولهای امر مطلق و نسبت میان آنها در اندیشۀ اخلاقی کانت
دوره 14، شماره 33 ، فروردین 1401، ، صفحه 125-141
چکیده
امر مطلق بیان هنجاری فلسفۀ اخلاق کانت و مساوی اصل عالی اخلاق برای موجودات غیرمقدس است. کانت در کتاب بنیادگذاری برای مابعدالطبیعۀ اخلاق، چند فرمول را بهعنوان فرمولهای امر مطلق معرفی میکند. مفسران ... بیشترکارکرد ترتیب مؤلفههای تحلیل حکم ذوقی در زیباشناسی کانت
دوره 14، شماره 33 ، فروردین 1401، ، صفحه 157-172
چکیده
کانت در بخش «تحلیل قوۀ حکم زیباشناختی»، در نقد قوۀ حکم، به تحلیل عملکردهای منطقی حکم ذوقی میپردازد. در میان مؤلفههای چهارگانۀ حکم، مؤلفۀ کمّیت به اعتبار کلی آن نظر دارد. بهطورکلی، کانت در بحث ... بیشتربررسی تطبیقی فلسفۀ استعلایی کانت و پدیدارشناسی استعلایی هوسرل
دوره 13، شماره 32 ، مهر 1400، ، صفحه 59-73
چکیده
هوسرل در خلال سال 1906 دربارۀ وضعیت فلسفی خویش دچار بحران و در پی آن، تحولی در افکار خود شد. او علاوه بر آشنایی غیرمستقیم با کانت بهواسطۀ حضور در فضای نوکانتی دانشگاههای آلمان، مستقیماً به مطالعۀ آثار ... بیشتر«معماری بهمثابۀ فلسفه» معماری سالینگاروس در آیینۀ زیباییشناسی کانت
دوره 12، شماره 30 ، مهر 1399، ، صفحه 121-136
چکیده
نسبت میان مبانی ریاضی و خلّاقیت در طراحی معماری اهمیت فراوانی دارد. براساس دیدگاه معمارانی چون سالینگاروس صرفاً با رجوع به ریاضیات، میتوان طرحی را ارائه و حتی شهری را بنا کرد؛ اما کانت در کتاب نقد قوۀ ... بیشتررابطۀ ایمان و معرفت در اندیشۀ کانت
دوره 12، شماره 30 ، مهر 1399، ، صفحه 147-152
چکیده
کانت، در مقدمۀ دوم نقد عقل محض، یکی از اهداف خود از نوشتن این کتاب را بازکردن جایی برای ایمان مطرح میکند و در بند A822/B850 به طرح سهگانۀ «معرفت»، «ایمان» و «عقیده» میپردازد و میگوید ... بیشترتعارض ذوق از نظر هیوم و کانت و راهحلهای آنها
دوره 12، شماره 29 ، فروردین 1399، ، صفحه 95-111
چکیده
ازجمله نکات مشترک زیباییشناسی هیوم و کانت، ذهنیبودن آن است که با قوۀ ذوق ادراک میشود؛ اما در بررسی نظر آنها نوعی پارادوکس یا تعارض مشاهده میشود. بدینصورت که ازسویی احکام ذوق ذهنی، شخصی و وابسته ... بیشترنگرش زیباییشناختی به موتیف اسلیمی در هنر اسلامی با توجه به زیبایی آزاد و پیوستۀ کانت
دوره 11، شماره 28 ، آذر 1398، ، صفحه 97-116
چکیده
کانت بهدقت یک انشعاب برای زیباییشناسی ذوقی در نظر گرفت که مستقل و خودمختار است و بهطور مستقیم از عرصۀ علاقههای نظری و عملی، حسی و از امر مطبوع و خیر متمایز است. او دو نوع زیبایی آزاد و وابسته ... بیشترهمبستگی ذوق و نبوغ از نظر کانت در تجربه زیباشناختی با رهیافت فرم-محور
دوره 11، شماره 27 ، فروردین 1398، ، صفحه 79-94
چکیده
به نظر کانت، نبوغ دور از هر گونه مشروعیت و اعتبار شناختی و عینی در حوزهای از حساسیت قرار دارد و به مثابه یک نوع آزادی طبیعی برای تولید هنر ایدهآل همراهی ذوق را لازم دارد. همبستگی این دو نیروی ذهنی ... بیشترنقد و بررسی دیدگاه پیششناختی و چندشناختی در بحث از هماهنگی آزاد خیال و فاهمه
دوره 9، شماره 23 ، شهریور 1396، ، صفحه 37-50
چکیده
علت اصلی طرح مفهوم هماهنگی آزاد از سوی کانت، تبیین کلیت احکام ذوقی است. او مدعی است که احساس سوبژکتیو دخیل در داوری زیباشناختی، خود ناشی از حالتی ذهنی بهنام بازی آزاد یا همان هماهنگی آزاد قوای شناختی ... بیشترخودانگیختگی در فلسفۀ نقّادی کانت و فلسفۀ لایبنیتس
دوره 8، شماره 22 ، مهر 1395، ، صفحه 1-18
چکیده
خودانگیختگی، مفهوم اصلی در مبحث آزادی در نظام فلسفی کانت و لایبنیتس است. لایبنیتس این مفهوم را شرط ضروری آزادی و اختیار میداند و عموماً آن را در جایگاه نفی و ردّ هر نوع ضرورتی تعریف میکند. طبق ... بیشتررابطۀ زیبایی با اخلاق در زیباشناسی کانت
دوره 7، شماره 20 ، مهر 1394، ، صفحه 65-80
چکیده
در وهلۀ اول به نظر میرسد که کانت درصدد تمایزگذاری جدی میان زیبایی و اخلاق است. این نکته را میتوان از آنجا استنباط کرد که او در تحلیل امر زیبا بر حسب کیفیت، میان امر مطبوع، امر خیر یا اخلاقی و امر زیبا ... بیشتربررسی چگونگی اسناد قانون اخلاق به قانون طبیعت در متافیزیک اخلاقی کانت
دوره 6، شماره 18 ، اسفند 1393، ، صفحه 49-60
چکیده
در پی پاسخگویی به پرسش از چگونگی اِسناد قانون اخلاق به قانون طبیعت نزد کانت، این مقاله پس از بیان پیشینه مسأله نشان می دهد که بسیاری از فلاسفة پیش و پس از کانت تخلف قانون اخلاق از قانون طبیعت را جایز ندانسته ... بیشترتحلیلی بر نقد امر مطلق کانت
دوره 4، شماره 13 ، شهریور 1391، ، صفحه 79-94
چکیده
امر مطلق کانت صورت مفهومی است که به عنوان قاعده زرین، ریشه در عمق تاریخ فکر بشر دارد. این اصل که بیشترین نقش را در تنظیم روابط اجتماعی ملل مختلف جهان ایفا نموده است و ردپای آن را در تمامی مکاتب الهی و نحلههای ... بیشتربرون شدن از نتایج مشکل آفرین رویکرد کانت به مسئلۀ وجود در پرتو حکمت سینوی
دوره 2، شماره 5 ، شهریور 1389، ، صفحه 39-58
چکیده
دیدگاه کانت درباره مسئلۀ وجود نتایج مشکل آفرینی به بار می آورد. مقالۀ حاضر با صورت بندی دو مشکل، که ابتدا در مقالۀ جِرُمی شِیفر (1962) توضیح روشنی یافت، و در این جا به ترتیب ”مشکل تناقض“ و ”مشکل بیهوده ... بیشترنقش آزادی در فلسفه اخلاق کانت
دوره 2، شماره 7 ، اردیبهشت 1389، ، صفحه 79-92