بررسی اشکال وایزمن بر احکام تحلیلی بر پایه‌ی مبانی فلسفه و منطق اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای حکمت متعالیه، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

2 استادیار فلسفه‌ی اسلامی و حکمت معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران

10.22108/mph.2024.138764.1500

چکیده

فردریش وایزمن تعریف احکام تحلیلی را – که بسیار شبیه حمل ذاتی بر ذات است – تناقض‌آمیز می‌داند. اساس سخن وی بر نفی ترکیب اتحادی میان موضوع و محمول و اعتباری‌بودن و معدوم‌بودن کل مبتنی است. بحث محوری نوشتار حاضر عمدتاً تمرکز بر مسئله‌ی حمل است؛ چرا‌که نقد وایزمن بر مبنای اشکال عدم‌حمل اجزاء بر کل و نیز منحصر دانستن وجود کل در کل اعتباری شکل گرفته است. در بررسی تطبیقی این اشکال با آراء فلاسفه و منطق‌دانان مسلمان نشان می‌دهیم چنین اشکالی از دیرباز در آثار آن‌ها، به‌ویژه ابن‌سینا، مطرح بوده و پاسخ درخوری نیز به آن داده‌اند. جدای از راه‌حل حمل اشتقاقی که از سخنان اندکی از فیلسوفان مشاء برمی‌آید، آن‌ها به‌دلیل تفکیک کل حقیقی و اعتباری بر این باورند که هنگام ترکیب اجزاء، شیء دیگری هم پدید می‌آید به‌گونه‌ای که در برخی موارد حمل امکان‌پذیر است و در برخی موارد امکان‌ناپذیر. اشکال وایزمن تنها مربوط به مورد دوم است. هم‌چنین، مباحث حمل نزد اندیشمندان مسلمان به بحث از ترکیب اتحادی و انضمامی گره خورده است. با بررسی ریشه‌های تاریخی این بحث نشان خواهیم داد که محتوای سخنان ابن‌سینا همان بحث ترکیب انضمامی و اتحادی است که با اعتبار بشرط‌لا و لابشرط بیان می‌شود. با اعتبار نخست اشکال وایزمن وارد است ولی با اعتبار دوم نه.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Assessment of Waismann's Criticism of Analytic Judgments Based on the Principles of Muslim Philosophy and Logic

نویسندگان [English]

  • Zahra Lotfi 1
  • Mahdi Assadi 2
1 PhD Student, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of Islamic Philosophy and Contemporary Wisdom, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran
چکیده [English]

Friedrich Waismann regards the definition of analytical judgments, which are very similar to the predication of the essential of the essence, as contradictory. His word is based on denying the unified combination of subject and predicate and on the constructiveness and nonexistence of the whole. This paper mainly focuses on the problem of predication; because Weisman's criticism is based on the difficulty that the components are not predicated of the whole and also on considering the whole exclusively as the constructive one. Comparatively studying the difficulties based on the opinions of Muslim philosophers and logicians, we show that such a problem has long been prominent in their works, especially in Ibn Sīnā, and received a satisfactory answer as well. Apart from the denominative predication resolution of a few of Peripatetics, they, due to distinguishing the real and the constructive whole, believe that, when components are combined, another object too is generated in such a way that the predication in some cases is possible and in some cases is not. Wiseman's problem is only related to the second. Also, predication discussions of Muslim thinkers are related to the discussions of the unified and adjacent (inḍimāmī) combinations. Studying the historical roots of the problem, we will show that the content of Ibn Sīnā's words is the very unified and adjacent combinations, which is expressed by the conditioning no (bisharṭ lā) and unconditioned (lā bisharṭ) considerations. Weisman's problem is applicable to the first not to the second.

کلیدواژه‌ها [English]

  • analytical
  • synthetic
  • essential
  • Weismann
  • predication
  • whole

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 30 مهر 1403
  • تاریخ دریافت: 23 مرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 30 مرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 06 شهریور 1403