چگونه طرح نقد هنری از نقد قوه حکم کانت ممکن است؟

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد پژوهش هنردانشکده‌ی هنر دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

2 دانشیار، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

10.22108/mph.2025.142729.1589

چکیده

می‌گویند نقد قوه حکم بیشتر درباره زیبایی طبیعی و کمتر درباره زیبایی هنری است. حتی برخی می‌اندیشند کمتر درباره فلسفه هنر است و کمتر و کمتر درباره نقد هنر. نشان‌هایی که کانت از طریق سرنوشتارهای نقدسوم مستقیم به ما می‌دهد همین تلقی را به‌وجود می‌آورد؛ مطلبی با عنوان نقد هنر وجود ندارد. در این تحقیق با روش توصیفی-تحلیلی با اتکا به آرای برنهام نشان می‌دهیم که نوع خاصی از نقد هنری را می‌توان از این اثر کانت بیرون کشید. نقدسوم را روی شانه‌های بحث ایده‌های زیباشناختی و نبوغ می‌توان نشاند. اثر هنری را از دریچه ارتباط با مباحث تاخورده درون ایده‌های زیباشناختی می‌توان نگریست. به مباحثی می‌توان پرداخت چون: ذوق به معنی صرفا صورت زیبا را دریافت کردن، ژانر به معنی مفهوم اثر را غایت پنداشتن، مضمون یعنی ایدة عقلانی را محتوای اندیشیدنی در نظر داشتن، روح اثر را بر مبنای ایدة زیباشناختی سنجیدن و نمادگرایی و استعاره را در نقد هنری گنجاندن. نقد باید بر ارزشی واحد استوار باشد. به نظر می‌رسد در صورت تمرکز بر قابلیت‌ها و ظرفیت‌های متنوع ایده‌های زیباشناختی و اتکا به ارزش زیباشناختی می‌توان نقد زیباشناختی برای هنر در نظر گرفت و برای جنبه ارزشیابی کلی اثر هنری در نهایت از روح‌داری یا بی‌روحی اثر پرسید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

How is it possible to propose an artistic critique based on Kant's critique of judgment?

نویسندگان [English]

  • Tahereh betyar 1
  • Farideh َAfarin 2
1 MA of Art Studies, Faculty of Art, Semnan University, Semnan,
2 associate professor, art studies, faculty of art, semnan university, semnan, iran
چکیده [English]

It is common for the Critique of Judgment to focus more on natural beauty and less on artistic beauty. Some even think that there is less discussion about the philosophy of art and even less about art criticism. Of course, this perception is directly influenced by the references Kant provides in the prefaces of his numbered sections; there is no specific discussion titled "Art Critique," but there is evidence suggesting that artistic or aesthetic critique can be derived from the Critique of Judgment. The Critique of Judgment can be centered on the shoulders of discussions regarding aesthetic ideas and genius. One can view the artwork through the lens of the intertwined discussions in aesthetic ideas. For example, taste (the pure reception of beautiful form), genre (the concept of the work as an end), subject (the rational idea as the content of thought), and spirit (the aesthetic idea) can be considered as aspects of critique. The method of research is descriptive-analytic, based on Douglas Burnham's ideas.

In this research, aesthetic value has been chosen. In Kant's critique of art, it is understood that we can progress from the stage of taste, in a sense of free beauty reliant on beautiful form, to determining the content and genre of the work, the stage of expressing the aesthetic idea of the work, and defining its spiritual essence. The content behind intuition can connect with higher realms of moral concepts and ideas of reason through symbolic images or attributes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aesthetics
  • critique of judgment
  • artistic criticism
  • Kant
  • aesthetic idea

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 بهمن 1403
  • تاریخ دریافت: 17 شهریور 1403
  • تاریخ بازنگری: 16 بهمن 1403
  • تاریخ پذیرش: 23 بهمن 1403