دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
1. کرونولوژی استاندارد محاورات افلاطون و شواهد سبکشناختی
دوره 7، شماره 20 ، پاییز و زمستان 1394، صفحه 1-18
چکیده
چکیده این مقاله به دنبال روشن ساختن دو نکته است: 1. کرونولوژیهای ارائهشده از محاورات افلاطون از ربع آخر قرن نوزدهم تاکنون همگی ساختاری مشابه دارند؛ ساختاری که میتوان آن را به جهت غلبۀ کاملش کرونولوژی ... بیشتر2. تحلیلی جامع از مفهوم سعادت نزد طوسی و رابطه آن با کمال و لذت
دوره 7، شماره 20 ، پاییز و زمستان 1394، صفحه 19-44
چکیده
چکیده بنیان هر نظریه اخلاقی را مؤلفه های آن سامان میدهد. خواجه نصیرالدین طوسی، به عنوان نظریهپرداز اخلاقمحور، تحلیلهای نظاممندی از مؤلفههای اخلاقی ارائه کرده که سعادت یکی از آنهاست. ... بیشتر3. معضل مشاهدهناپذیرها دفاعی از تمایز مشاهدهپذیر/ مشاهدهناپذیر ون فراسن
دوره 7، شماره 20 ، پاییز و زمستان 1394، صفحه 45-64
چکیده
چکیده ون فراسن در تجربهگرایی برساختی قصد دارد بر مبنای تمایز معرفتشناختی پایه بین هویات مشاهدهپذیر و هویات مشاهدهناپذیر، از تمایزهای معرفتشناختی صدق/کفایت تجربی و باور معرفتی/پذیرش پراگماتیک، ... بیشتر4. رابطۀ زیبایی با اخلاق در زیباشناسی کانت
دوره 7، شماره 20 ، پاییز و زمستان 1394، صفحه 65-80
چکیده
در وهلۀ اول به نظر میرسد که کانت درصدد تمایزگذاری جدی میان زیبایی و اخلاق است. این نکته را میتوان از آنجا استنباط کرد که او در تحلیل امر زیبا بر حسب کیفیت، میان امر مطبوع، امر خیر یا اخلاقی و امر زیبا ... بیشتر5. زیباشناسی بنیادی در فلسفۀ هیدگر و حکمت دائویی
دوره 7، شماره 20 ، پاییز و زمستان 1394، صفحه 81-92
چکیده
زیباشناسی دائویی مبتنی بر نیروی خلاقانۀ دائو است که منشأیی پیشاوجودشناختی دارد. زمینۀ خاستگاهی خلاقیت که از دائو ناشی میشود، شالودۀ هنر را در تفکر دائویی تشکیل میدهد. معنابخشی در هنر و زبان در اندیشۀ ... بیشتر6. نیست انگاری؛ خاستگاه، اقسام، و پیامدهای آن از منظر نیچه
دوره 7، شماره 20 ، پاییز و زمستان 1394، صفحه 93-110