دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
1. ملاک تمایز مجرد از مادی در فلسفه أفلوطین و ملاصدرا
دوره 1، شماره 3 ، پاییز و زمستان 1388، صفحه 1-24
چکیده
مجرد دارای اقسامی است. عقل و نفس دو قسم مشهور مجردات هستند. در فلسفه أفلوطین أحد، و موجود مستقل و مطلق در فلسفه ملاصدرا، نیز مجردند. علاوه بر این سه قسم، نوعی دیگر از مجرد به نام مجرد مثالی در فلسفه اسلامی ... بیشتر2. استنتاج نتایج ضروری در ضربهایی با یک مقدمه ضروری، مسألهای درموجهات ارسطو
دوره 1، شماره 3 ، پاییز و زمستان 1388، صفحه 25-42
چکیده
انتقادهای فراوانی به نظام قیاسهای موجه ارسطو وارد شده است. برخی از منطقیون تلاش کردهاند تا صورتبندی مناسب و رضایت بخشی از کل این نظام ارائه دهند، ولی هیچ یک از این کوششها قرین توفیق نبوده است. به همین ... بیشتر3. ریچارد رورتی: از نو عملگرایی ضد مابعدالطبیعی تا طرد فلسفه
دوره 1، شماره 3 ، پاییز و زمستان 1388، صفحه 43-64
چکیده
ریچارد رورتی، فیلسوف مابعدالطبیعه ستیزِ نوعمل گرای آمریکا، طی سه دهه در آثار گوناگون خود فلسفۀ سنتی، از افلاطون تا کانت، را مورد انتقاد قرارداده است. به باور وی، تاریخ فلسفه بیانگر این است که هیچ گونه ... بیشتر4. مقایسه دیدگاه علامه طباطبایی و محیی الدین ابن عربی در مسأله رؤیت و مشاهده
دوره 1، شماره 3 ، پاییز و زمستان 1388، صفحه 65-86
چکیده
مقاله حاضر، شهود به طور عام، و رؤیت حضرت حق به طور خاص را از دیدگاه علامه محمد حسین طباطبایی و محیی الدین عربی ـ که در حقیقت نماینده دو مکتب فکری حکمت متعالیه و عرفان هستند ـ مقایسه می کند. موضوعهای مورد ... بیشتر5. اعتبارگرایی جان رالز و نظریه ادراکات اعتباری
دوره 1، شماره 3 ، پاییز و زمستان 1388، صفحه 87-100
چکیده
جان رالز، فیلسوف معاصر آمریکایی، عنوان «اعتبارگرایی» را برای دیدگاه خود در فلسفه اخلاق و فلسفه سیاست برگزیده است. اساس دیدگاه او همان نظریه قرارداد اجتماعی است که پیش از وی توسط لاک و کانت مطرح ... بیشتر6. اگو از دیدگاه لکان و هوسرل
دوره 1، شماره 3 ، پاییز و زمستان 1388، صفحه 102-112
چکیده
هوسرل ـ حداقل در دورة سوم حیات فکری خود ـ متقاعد شده بود که سوژه در مرکز فلسفه قرار گرفته است و فلسفه چیزی نیست جز شناخت اگو. همین شاخصة دکارتی، هوسرل را به یکی از سرآمدان اندیشة مدرن بدل میسازد. اما ... بیشتر7. همراه با صدرا در ساحت خیال و مرگ
دوره 1، شماره 3 ، پاییز و زمستان 1388، صفحه 113-130