دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
2. رئالیسم درونی: جایگزین پاتنم برای رئالیسم متافیزیکی
دوره 5، شماره 16 ، پاییز و زمستان 1392، صفحه 1-34
چکیده
هیلاری پاتنم که زمانی خود از نمایندگان و مدافعان برجستۀ رئالیسم علمی و متافیزیکی به شمار می رفت، در اواسط دهه 1970م. به یکی از مخالفان سرسخت رئالیسم متافیزیکی مبدّل شد. او تعدادی استدلال را علیه ابعاد صدقی ... بیشتر3. قانون، عدالت و مسئولیت در فلسفۀ ژاک دریدا
دوره 5، شماره 16 ، پاییز و زمستان 1392، صفحه 35-50
چکیده
آثاری که دربارۀ ژاک دریدا به زبانِ فارسی نگاشته شده یا آثاری که از او یا دربارۀ او به زبانِ فارسی ترجمه شدهاند، عمدتاً آثاری بوده که بر گرایش های زیبایی شناسانۀ دریدا متمرکز بوده است و از فلسفۀ و اندیشۀ ... بیشتر4. مفهوم قانون در اندیشه سیاسی یونان باستان گذر از ثِسموس(θεσμός) به نوموس (νόμος)
دوره 5، شماره 16 ، پاییز و زمستان 1392، صفحه 51-72
چکیده
یکی از اصلیترین مفاهیمِ برسازنده اندیشه سیاسی یونان باستان، مفهوم ِ قانون بوده است. یونانیان از دو اصطلاح حقوقی متفاوت برای مفهوم قانون استفاده میکردهاند. تا پیش از سقوط حکومت استبدادی پیسیستراتی ... بیشتر5. دفاع از حقیقت (نقد و بازسازی الگوی حقیقت در عصر مدرن و تأثیر آن در فلسفه سیاسی از دیدگاه هوسرل و اشتراوس)
دوره 5، شماره 16 ، پاییز و زمستان 1392، صفحه 73-92
چکیده
هوسرل و اشتراوس دو فیلسوفی هستند که درصدد اصلاح تفکّر فلس فی و به تبع آن فلسفه سیاسی برآمدهاند؛ امّا علیرغم اشتراک نظر در هدف و مبانی، چگونه و چرا هوسرل را در صف خطشکنان مبارزه با فلسفه متافیزیکی ... بیشتر6. خاستگاههای واسازی در نیچه
دوره 5، شماره 16 ، پاییز و زمستان 1392، صفحه 93-114
چکیده
واسازی دریدا در نسبت با جریانهای فلسفی مختلفی شکل گرفته که اگزیستانسیالیسم، پدیدارشناسی و ساختارگرایی از آن جمله است. این پژوهش می کوشد خاستگاههای واسازی را در آثار و فلسفه نیچه جستجو کند و نشان ... بیشتر7. آثولوجیا و برخی فلاسفه مسلمان
دوره 5، شماره 16 ، پاییز و زمستان 1392، صفحه 115-128
چکیده
در این جستار، برخی از فلاسفه مسلمان که به نظر نگارنده اهمیت بیشتری در تاریخ فلسفه اسلامی داشتهاند، برگزیده شدهاند که شامل کتدی، فارابی، ابن سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا میشوند. البته نباید فراموش کرد ... بیشتر8. از اخلاق عامیانه تا فلسفه اخلاق
دوره 5، شماره 16 ، پاییز و زمستان 1392، صفحه 129-142