دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
1. شناسنامه علمی: سـال هشتم – شماره دوم– شمـاره پیاپی (22)- پاییز و زمستان 1395
دوره 8، شماره 22 ، پاییز و زمستان 1395
چکیده
بیشتر2. خودانگیختگی در فلسفۀ نقّادی کانت و فلسفۀ لایبنیتس
دوره 8، شماره 22 ، پاییز و زمستان 1395، صفحه 1-18
چکیده
خودانگیختگی، مفهوم اصلی در مبحث آزادی در نظام فلسفی کانت و لایبنیتس است. لایبنیتس این مفهوم را شرط ضروری آزادی و اختیار میداند و عموماً آن را در جایگاه نفی و ردّ هر نوع ضرورتی تعریف میکند. طبق ... بیشتر3. آموزه ی عشق افلاطونی در نمایشنامه ی ماسک دار کومس اثر جان میلتون
دوره 8، شماره 22 ، پاییز و زمستان 1395، صفحه 19-30
چکیده
افلاطون به عنوان برجسته ترین فیلسوف دوران باستان تاثیر شگرفی بر فرهنگ و تمدن دنیای غرب بر جا نهاده است. به ویژه آموزه ی عشق او در رساله ی مهمانی که ادبای اروپای رنسانس تا حد زیادی وامدار آن هستند. ... بیشتر4. «بررسی دیدگاه سیاسی هانا آرنت بر اساس تئوری استعاره»
دوره 8، شماره 22 ، پاییز و زمستان 1395، صفحه 31-46
چکیده
هانا آرنت از جرگه فیلسوفان «پسا دکارتی» و «پسا کانتی» است که با نقد و بهره گیری توامان از دکارت و کانت، «سوژه» و «ابژه» را از سکون و سترونی بودن خارج می سازند و آنها را در سیلان و دگرگونی ... بیشتر5. ادراک حسی، خود-تصحیحی و شهود فلسفی
دوره 8، شماره 22 ، پاییز و زمستان 1395، صفحه 47-60
چکیده
در فلسفۀ تحلیلی معاصر دیدگاه غالب روششناختی این است که شهود فلسفی نقش شاهد راله یا علیه نظریههای فلسفی ایفا میکند؛ اما موفقیت در ایفای این نقش منوط به این است که شهود موجه باشد. پدیدارشناسی از دیدگاههایی ... بیشتر6. خاستگاه ارزشها از نگاه نیچه
دوره 8، شماره 22 ، پاییز و زمستان 1395، صفحه 61-78
چکیده
نیچه، وجوهی دوگانه برای خاستگاه ارزشها در نظر میگیرد. از یک طرف، وی بهنوعی وفاداری خویش را به نمایانترین رویۀ اندیشۀ غرب، یعنی این اندیشه که جهان را به مثابۀ یک کل در نظر میگیرد، نشان داده و بدین ... بیشتر7. فارابی و پارادوکس منون در رسالۀ الجمع بین رأیی الحکیمین
دوره 8، شماره 22 ، پاییز و زمستان 1395، صفحه 83-98
چکیده
افلاطون در محاورۀ منون مسألۀ معرفت شناختی «امکان تحقیق» یا تعلیم و تعلّم را مطرح میکند که نزد اهل فن به پارادوکس منون یا تحقیق مشهور است. طبق این پارادوکس، ما آدمیان یا چیزی را میشناسیم ... بیشتر8. همسنجی نظریه کلیات پنجگانه در حکمت سینوی و حکمت صدرایی
دوره 8، شماره 22 ، پاییز و زمستان 1395، صفحه 99-112