دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 13
شناسنامه علمی: سـال یازدهم، شماره اول، پیاپی 27، بهار و تابستان 1398
دوره 11، شماره 27 ، فروردین 1398
چکیده
بیشترقطعه، بهمثابۀ بازگشت ابدی؛ زمان و نوشتار غیردیالکتیکی در خوانش بلانشو از نیچه
دوره 11، شماره 27 ، فروردین 1398، صفحه 1-18
چکیده
قطعه نویسی به مثابه ی نحوه ای نوشتن/اندیشیدن که اساساً بر ناکاملی و گسستگی از تمامیت و کلیّت دلالت دارد، در آثار بلانشو به سانِ فوریّتی مطرح می شود که رها از اندیشه سیستمی و یا دیالکتیکی، کرانمندی و تناهی ... بیشترنقش و کارکرد عدم در حوزه وجودشناختی و معرفتشناختی فلسفه ملاصدرا
دوره 11، شماره 27 ، فروردین 1398، صفحه 19-30
چکیده
ملاصدرا بر مبنای اصالت وجود معتقد است که هر امری؛ اعم از ذهنی یا عینی به اندازه برخورداریش از وجود، حقیقی است ولی عدم لاشیء و بطلان محض است. گرچه موضوع فلسفه وجود است و تنها چیزی است که میتوان مصداق ... بیشترواژههای برساخته از ریشهی «میمـ μιμ-» در متون پیشاافلاطونی
دوره 11، شماره 27 ، فروردین 1398، صفحه 31-44
چکیده
میمسیس از کلیدیترین و بحث برانگیزترین واژهها در حوزهی هنر است. افلاطون و ارسطو که در زمرهی نخستین نظریهپردازان در باب هنرند، هر یک بر اساس جهانبینی و دغدغهی فلسفی خویش تعبیری خاص از میمسیس ... بیشترعدم اعتبار استدلال تسلسل قهقرائی با تکیه بر باور اخلاقی پایه
دوره 11، شماره 27 ، فروردین 1398، صفحه 45-60
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بیاعتبار ساختن مهمترین دلیل شکاکیت اخلاقی، یعنی استدلال تسلسل قهقرائی است که با کمک باورهای اخلاقی پایهای از طریق شهود اخلاقی حاصل میشوند. براساس مبناگرائی اخلاقی شهودگرا سلسلهی ... بیشترنظریۀ شناخت سنتگرایان
دوره 11، شماره 27 ، فروردین 1398، صفحه 61-78
چکیده
چکیده نظریه شناخت سنت گرایان، به لحاظ فلسفی، ریشه در شناخت شناسی و هستی شناسی افلاطون دارد. بر این مبنا، و هماهنگ با عوالم معقول و محسوس، عقل انسان در دو سطح یا مرتبه، کار شناخت را انجام می-دهد. عقل کلی ... بیشترهمبستگی ذوق و نبوغ از نظر کانت در تجربه زیباشناختی با رهیافت فرم-محور
دوره 11، شماره 27 ، فروردین 1398، صفحه 79-94
چکیده
به نظر کانت، نبوغ دور از هر گونه مشروعیت و اعتبار شناختی و عینی در حوزهای از حساسیت قرار دارد و به مثابه یک نوع آزادی طبیعی برای تولید هنر ایدهآل همراهی ذوق را لازم دارد. همبستگی این دو نیروی ذهنی ... بیشتراثبات امکان تنگناهای اخلاقی با تکیه بر برهان از منظر تجربه عاطفی
دوره 11، شماره 27 ، فروردین 1398، صفحه 95-110
چکیده
تنگناهای اخلاقی (Moral Dilemmas )، موقعیتهایی هستند که در آنها فاعل با دو گزینه متعارض روبرو است که نمیتواند بر اساس هر دو عمل کند. کسانی که از وجود چنین موقعیتهایی طرفداری میکنند، معتقدند فاعل در این موقعیتها ... بیشترسولیپسیسم در تراکتاتوس: سه تفسیر متفاوت
دوره 11، شماره 27 ، فروردین 1398، صفحه 111-128
چکیده
ویتگنشتاین در بندهای 6/5 تا 641/5، رساله منطقی فلسفی (تراکتاتوس) نکات مهمی را در باب ذهن و سولیپسیسم بیان می کند. سه تفسیر مهم از این بندها عرضه شده است: یکی تفسیر ارتدکسی که بر طبق آن، سوژه یا خود متافیزیکی، ... بیشترماهیت پارادایم و ابعاد کلگرایانه آن
دوره 11، شماره 27 ، فروردین 1398، صفحه 129-156
چکیده
پارادایم مفهوم محوری فلسفه علم تامس کوهن است که در چارچوبی کلگرایانه تعریف شده است. کوهن با تمسک به این مفهوم پرسشهای تحلیلی تجربهگرایان پیش از خود را منحل کرد و با طرح پرسشهایی تاریخی و جامعهشناختی، ... بیشتررویکرد پراگماتیستی در تعلیم و تربیت: ریچارد رورتی
دوره 11، شماره 27 ، فروردین 1398، صفحه 157-182
چکیده
رویکرد رورتی به متافیزیک، پراگماتیستی است لذا مواجهه وی با متافیزیک بر مبنای فایده گرایی و کارآمد بودن اندیشه ها شکل میگیرد. وی همانند بسیاری از فیلسوفان پست مدرن مفهوم حقیقت را انکارمیکند و در این کار ... بیشترپارادوکسِ کارنپ و شکگرایییِ مرتبۀ دومِ وجودشناختی
دوره 11، شماره 27 ، فروردین 1398، صفحه 183-196
چکیده
گفتنِ این که "عددِ اَوّلی بزرگتر اَز صد وجود دارد" مستلزمِ این اَست که "اَعداد وجود دارند". کارنپ، گویی، اَوّلی را میپذیرد و دومی را نه. چگونه؟ و اَگر او دیدگاهی پیرامونِ وجودشناسی، و به عبارتِ دقیقتر، ... بیشترتمایز گردآوری/داوری از نظر رایشنباخ و پوپر
دوره 11، شماره 27 ، فروردین 1398، صفحه 197-214