دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 13
نسبت طرح واره سازی و انضمامی سازی در زیبایی شناسی پدیدارشناختی اینگاردن
دوره 11، شماره 28 ، آذر 1398، صفحه 1-12
چکیده
رومن اینگاردن یکی از برجسته ترین نمایندگان زیبایی شناسی پدیدارشناختی است. اینگاردن بنیان پدیدارشناسی خود را بر زیبایی شناسی استوار می کند. او برای اثر هنری موجودیتی متفاوت قائل است. آثار هنری به باور ... بیشترآیا اختیار بمعنای برخورداری از امکانهای بدیل است؟ تحلیل و بررسی تلقی سلبی فیلسوفان از اختیار
دوره 11، شماره 28 ، آذر 1398، صفحه 13-34
چکیده
نوشتار حاضر به تحلیل و بررسی یکی از دو تلقی رایج اختیار یعنی تلقی سلبی یا همان تعریف اختیار به برخورداری از امکان های بدیل می پردازد؛ و سعی دارد با احصاء عقلانی انواع ردیه ها و دفاعیه های ممکن برای آن، ... بیشترنگاه تکاملی دنیس داتن به هنر و زیبایی
دوره 11، شماره 28 ، آذر 1398، صفحه 35-48
چکیده
دنیس داتن (Denis Lourenc Dutton.1944- 2010) ، فیلسوفِ هنرِ امریکایی-نیوزیلندی، در بسیاری از آثارش و بهویژه آخرین اثرش با عنوان غریزهی هنر: زیبایی، شعف و تکامل انسان (The art instinct: Beauty, pleasure, and human evolution) نظریهی جدیدی ... بیشتررابطه متافیزیک و علوم شناختی: نقدی بر متافیزیک طبیعیشده آلوین گولدمن
دوره 11، شماره 28 ، آذر 1398، صفحه 49-66
چکیده
علوم شناختی دانشی میانرشتهای است که به مطالعه چیستی ذهن و نحوه عملکرد آن میپردازد. در مقابل، دلمشغولی متافیزیک، مطالعه و کشف ساختارهای عینی واقعیت است. به غیر از «متافیزیک ذهن» که نقطه اشتراک ... بیشترنقش آزمایشهای فکری در فلسفه
دوره 11، شماره 28 ، آذر 1398، صفحه 67-80
چکیده
این مقاله در مقام تعریف، تبیین اهمیت و جایگاه آزمایشهای فکری در فلسفه است. در گام نخست تاریخچهای موجز از چگونگی پیدایش اصطلاح آزمایش فکری و نقش آن در تاریخ اندیشه بیان شده است. در گام دوم، ... بیشترتأملی فرااَخلاقی در نظریۀ فرمان الهی آئودی
دوره 11، شماره 28 ، آذر 1398، صفحه 81-96
چکیده
نقض خودآیینی اخلاق و معضل بیدلیلی (دلبخواهیگری) دو مشکل عمدۀ نظریۀ فرمان الهی است. آئودی مدّعی است که با پذیرش مبنایی پیشینی برای نظریۀ فرمان الهی میتواند به هر دو مشکل پاسخ دهد. بنابر دیدگاه ... بیشترنگرش زیباییشناختی به موتیف اسلیمی در هنر اسلامی با توجه به زیبایی آزاد و پیوستۀ کانت
دوره 11، شماره 28 ، آذر 1398، صفحه 97-116
چکیده
کانت بهدقت یک انشعاب برای زیباییشناسی ذوقی در نظر گرفت که مستقل و خودمختار است و بهطور مستقیم از عرصۀ علاقههای نظری و عملی، حسی و از امر مطبوع و خیر متمایز است. او دو نوع زیبایی آزاد و وابسته ... بیشترپارادوکس مور و تحلیل رویکرد مور دربارۀ آن
دوره 11، شماره 28 ، آذر 1398، صفحه 117-134
چکیده
جرج ادوارد مور متوجه شد جملاتی مانند «P؛ اما من باور ندارم که P» و «P؛ اما من باور دارم که ~P» میتوانند محتوای صادقی داشته باشند؛ اما اظهارشان پوچ و بنابراین پارادوکسیکال است. همچنین او دریافت ... بیشترادراک زیباییشناسی آگاهی در پدیدارشناسی از نظرگاه هوسرل، هیدگر و سارتر
دوره 11، شماره 28 ، آذر 1398، صفحه 135-150
چکیده
مقالۀ حاضر میکوشد نشان دهد در آموزۀ روانشناختی پدیدارشناسی بهسببِ کاربست روش فروکاست آیدتیک، ادراک معرفتشناختی آگاهی به ادراک زیباییشناختی آگاهی تبدیل میشود. دستاورد مهم این مقاله تمرکز ... بیشترآگاهی، ویژگی نوخاسته یا برخاسته از جوهر نفس؟
دوره 11، شماره 28 ، آذر 1398، صفحه 151-168
چکیده
در نگاه نوخاستهگرایان ویژگیها، آگاهیْ صرفاً ویژگیای است که از فرایندها و همسازیهای ریزترین اتمها، مولکولها، پروتئینها، پلیمرها، سلولها تا بافتها، ارگانها و اندامها، براثر تعامل ... بیشترواکاوی بنیادهای تطبیق در اندیشهی مارتین هایدگر
دوره 11، شماره 28 ، آذر 1398، صفحه 169-180
چکیده
چکیده: با خارج شدن فلسفههای غربی از اطلاق اولیهشان این پرسش پیشاروی تفکر قرار گرفت که اندیشهها چگونه میتوانند با یکدیگر ملاقات کنند و نسبت آنها با یکدیگر چیست؟ این پرسش اساسی زمینهساز آن نحو ... بیشترهنجارمندی منطق
دوره 11، شماره 28 ، آذر 1398، صفحه 181-196